Wiadomości
Jeśli off road to tylko na ramie, vol. 2
Przez
Mercedes G, to model bardzo ceniony w terenie. Niemiecka marka, ale pojazdy te produkowane są w Grazu w Austrii, prawie w niezmienionej formie już od 1979 roku. Skonstruowany jako wojskowy pojazd do zadań specjalnych. Miał przede wszystkim zagwarantować dobrą dzielność w terenie. Sztywne osie, poprzecznie wzmacniana rama dawały dużą sztywność przy zginaniu i skręcaniu. Ręczna blokada obu osi, mechanizmy różnicowe oraz reduktor skrzyni biegów. To, co udało się od samego początku osiągnąć Mercedesowi to połączenie komfortu jazdy po utwardzonych drogach z naprawdę świetnymi zdolnościami w terenie, dzięki sprężynom śrubowym oraz stabilizatorowi przedniej osi. W momencie najechania kołem na duży kamień – inaczej niż w tradycyjnym zawieszeniu niezależnym – podnosi się automatycznie również obudowa osi.
Mercedes Klasy G jest jedynym samochodem na świecie, który oferuje zarówno elektroniczny system trakcji 4ETS, jak i trzy 100-procentowe blokady mechanizmu różnicowego. Model klasy G posiada kilkanaście różnych wersji zmodyfikowanych pod wieloma względami, tego co pod maską oraz nadwozia. Bezpieczeństwo i stabilność to jego dwie największe zalety. Wad raczej nie posiada, może oprócz ceny, która jest wysoka i nawet z biegiem lat raczej nie maleje. Niemiecka jakość, za którą warto zapłacić. Jako ciekawostka możemy wspomnieć, że w 1988 roku były manager Lufthansy postanowił objechać świat Mercedesem 300 GD. Zakończenie wyprawy trwającej 26 lat i przebycie prawie 900 tys kilometrów obyło się bez remontu silnika. Odwiedzono 215 krajów a bohatera, oczywiście mowa tu o wspomnianym Mercedesie, możemy oglądać w muzeum w Stuttgarcie.
Land Rover Defender. Kolejny z samochodów, który jest symbolem off roadu. Wszedł do produkcji w 1983 roku. Znajduje swoje zastosowanie w wojsku oraz wspiera leśników, ratowników czy pracowników straży granicznej. Jego historia sięga roku 1948, kiedy to Rover stworzył samochód terenowy, wzorowany tak jak Wrangler, na Willysie. Nazwa Defender wprowadzona w 1990 roku, a rok 2007 przyniósł zmiany, które miały na celu zmniejszenie emisji spalin. Ten sam rok to 3 już generacja Defendera, w którym znalazły się elementy z luksusowego modelu Discovery, odświeżono deskę rozdzielczą oraz przeprojektowano system ogrzewania.
Najczęściej spotykanym silnikiem jest pięciocylindrowy turbodiesel o pojemności 2,5L i mocy 122KM. Posiadają sporą grupę miłośników, również ze względu na tańszą eksploatację i naprawy, choć znawcy twierdzą, że niektóre wersje Defendera są bardzo awaryjne. Modułowa karoseria pojazdu, solidna rama oraz brak zbędnych designerskich gadżetów we wnętrzu to od 25 lat charakterystyczne cechy tego Land Rovera, którego produkcja została zakończona w 2016 roku.
Samochodów przystosowanych do uprawiania off roadu jest tyle co jego odmian. Off road przeprawowy, rock crawling, cross country czy turystyka 4×4, to tylko te podstawowe. Seryjnie produkowane samochody terenowe mogą brać też udział w rajdach. Rama, która była bohaterką tego artykułu, poprawia wytrzymałość pojazdu oraz bezpieczeństwo podczas pokonywania przeszkód. Nie znajdziemy jednak auta na tyle uniwersalnego, aby nadawało się do wszystkiego i zadowoliło każdego. Należy mieć świadomość, że awaryjność pojazdów eksploatowanych w terenie wzrasta, nie unikniemy rozbitych lamp, urwanych lusterek czy rys na lakierze. Nieskomplikowane serwisowanie i dostępność części powinny stanowić priorytet. Najważniejsza jest jednak dobra zabawa, bezpieczeństwo i czas spędzony na tym, co kochamy.
W ADAMOT sp. z o.o. wspiera pracę działu marketingu. Buduje relacje z klientami przy pomocy portali społecznościowych. Dba o jakość naszych tekstów, pod względem merytorycznym i językowym. Pasjonatka fotografii, dzięki niej fotorelacje z wydarzeń są takie interesujące.