Firma
Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym i hybrydowym

Przez
Coraz większa grupa naszych klientów przesiada się na auta hybrydowe lub elektryczne. Często pojawiają się wątpliwości czy takie samochody mają możliwość montażu haka. Opinia, że napęd elektryczny może być przeszkodą, utarł się, kiedy rynek aut elektrycznych raczkował. Pierwszy Prius pojawił się w 1997 roku, ale możliwość legalnego poruszania się z hakiem zyskał dopiero w czwartej generacji, od 2015 roku.
Zasięg
W przypadku samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym duży wpływ miał czynnik zasięgu. Pod obciążeniem może on się zmniejszyć nawet o 40%. Pierwsze elektryki nie pozwalały na poruszanie się pomiędzy dwoma miastami, nawet jeśli te leżały w jednym województwie. Jeśli zasięg zmniejszymy prawię o połowę, montowanie haka traciło sens. Pierwszy Nissan Leaf z lat 2010-2017 pozwalał na przejechanie 160 km, przy optymistycznym założeniu producenta. Gdyby podłączyć do niego przyczepę kempingową, to od 0-100% musielibyśmy się ładować co ok. godzinę, jeśli w ogóle udałoby się dojechać od ładowarki do ładowarki. Obecnie Leaf pozwala na przejechanie 270 km, co nadal jest zadowalającym wynikiem tylko w kategorii samochodów miejskich. W najnowszej generacji jednak producent przewidział już możliwość montażu haka holowniczego z obciążeniem do 1000 kg.

Napęd
Dużą zaletą będzie sama charakterystyka napędu. Kiedy do wyboru były tylko silniki spalinowe, wybór był oczywisty – diesel wygrywał momentem obrotowym. Silniki wysokoprężne pozwalają na komfortowe ruszanie nawet z większym obciążeniem na haku. W przypadku elektryków maksymalny moment dostępny jest od samego dołu. Są nawet małe przewagi napędów elektrycznych, w porównaniu z silnikami turbodoładowanymi przyśpieszenie będzie liniowe, i nie będzie występował efekt turbodziury.
Wszystkie szczegółowe informacje czy i ile możecie ciągnąć swoim samochodem, znajdziecie w dowodzie rejestracyjnym. W polach O1 i O2 znajdują się informację o maksymalnej masie przyczepy z hamulcem i bez niego. Jeśli są puste, oznacza to, że producent nie przewidział w ogóle możliwości ciągnięcia przyczepy.

Poniżej przedstawiamy zestawienie modeli elektrycznych i hybrydowych, oraz maksymalną wagę przyczepy z hamulcem.
Samochody z napędem elektrycznym
BMW iX | 2500 kg |
Kia EV9 | 2500 kg |
Tesla Model X | 2250 kg |
Volvo EX90 | 2200 kg |
BMW i7 | 2000 kg |
Audi E-tron | 1800 kg |
Mercedes EQA | 1800 kg |
Mercedes EQE | 1800 kg |
Volvo C40 | 1800 kg |
BMW i4 | 1600 kg |
Hyundai IONIQ 5 | 1600 kg |
Kia EV6 | 1600 kg |
Tesla Model Y | 1588 kg |
BMW i5 | 1500 kg |
Renault Kangoo e-tech electric | 1500 kg |
Ssangqong Korando | 1500 kg |
Samochody z napędem hybrydowym
Land Rover Range Rover Sport | 3500 kg |
Mercedes GLS | 3500 kg |
Porsche Cayenne II | 3500 kg |
Audi Q7 | 2800 kg |
Lexus RX L | 2700 kg |
Mercedes GLE | 2700 kg |
Volvo XC90 | 2700 kg |
Audi Q5 | 2400 kg |
Volvo V90 | 2400 kg |
Volvo XC60 | 2400 kg |
Kia Sportage | 2200 kg |
Mercedes Klasa E | 2100 kg |
Mercedes Klasa S | 2100 kg |
BMW Seria 5 | 2000 kg |
BMW X6 | 2000 kg |
Gama modeli, które poradzą sobie z mniejszą lub większą lawetą, obecnie nie jest mała, i stale się powiększa. Najlepszym dowodem na rozwój tego segmentu jest zapowiadany uciąg Tesli Cybertruck, który producent deklaruje na pięć ton. Jego konkurent z koncernu Forda, elektryczny F-150 pozwala na ciągnięcie ponad 4,5 tony. Problemem może okazać się jednak infrastruktura. Producenci stale pracują nad zmniejszeniem czasu ładowania. Jest on jednak znacząco dłuższy niż tradycyjne tankowanie, zakładając nawet przerwę na hot-doga. Części pojazdów nie da się ładować, podjeżdżając do ładowarki przodem. Nawet jeśli jest taka możliwość, wystająca przyczepa lub laweta może blokować ruch. Podjechanie tyłem jest oczywiście niemożliwe. Dlatego przy każdym ładowaniu musimy liczyć się porzuceniem przyczepy na parkingu, a później ponownym jej podpinaniu. Miejcie to na uwadze szczególnie w deszczowe pory roku.
Jeśli posiadasz samochód elektryczny lub hybrydowy z możliwością ciągnięcia i chcesz wyposażyć go w hak, odwiedź nasz sklep www.adamot.pl, zachęcamy również do konsultacji telefonicznej +14 696 01 99 oraz do wizyty w naszym salonie w Tarnowie.
