Porady
Rejestracja haka holowniczego. Stacja Kontroli Pojazdów, badanie techniczne i rozmowa z diagnostą
Przez
Zakup haka holowniczego i zamontowanie go w pojeździe to pierwsze kroki do wykorzystania możliwości jakie otwiera przed nami posiadanie zaczepu kulowego. Legalne i bezpieczne korzystanie z haka holowniczego będzie jednak możliwe dopiero wtedy, gdy dopełnimy wszystkich należytych formalności związanych z jego rejestracją. Aby takowa była możliwa najpierw musimy wykonać badanie techniczne haka. Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu otrzymamy w każdej stacji diagnostycznej uprawnionej do wykonywania tego typu przeglądów. Badanie techniczne wykonał dla nas uprawniony diagnosta, inżynier Krzysztof Kurczab.
Panie Krzysztofie, zamontowaliśmy hak holowniczy w naszym samochodzie. Czy możemy już ciągnąć przyczepę?
Nie, nie możemy. Do legalnego poruszania się z hakiem holowniczym niezbędny jest wpis do dowodu rejestracyjnego pojazdu. Każdy samochód, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych, musi przejść dodatkowe badanie techniczne, aby legalnie poruszać się po drogach. Taką zmianą konstrukcyjną jest też montaż haka holowniczego.
Czy badanie techniczne dotyczy całego pojazdu?
Nie, jest to przegląd techniczny tylko i wyłącznie, którego zakres tyczy się haka holowniczego. Jest to badanie jednorazowe. Nie powtarzamy go podczas okresowych badań technicznych samochodu. Opłata jest również uiszczana tylko za pierwszym razem.
Jakie dokumenty są nam potrzebne do wykonania takiego badania?
Niezbędna jest identyfikacja pojazdu, czyli potrzebny będzie nam dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też zgodność danych w dowodzie z danymi na tabliczce znamionowej. To na niej umieszczone są wszystkie niezbędne informacje, dane dotyczące producenta, dane o homologacji, tonaż czyli uciąg haka oraz maksymalny, dopuszczalny nacisk pionowy na kulę haka holowniczego. Na podstawie tych danych sprawdzamy dobór haka do pojazdu.
Kolejny etap to?
W następnej kolejności wykonujemy oględziny konstrukcji haka, sprawdzamy prawidłowość montażu samego zaczepu jak i instalacji elektrycznej. Prawidłowe funkcjonowanie wiązki elektrycznej jest jednym z podstawowych elementów koniecznych do spełnienia. Przy pomocy testera sprawdza się poprawność działania wszystkich świateł. W programie do tego przeznaczonym sprawdzamy uciąg haka.
Czy to już wszystko?
Generalnie tak. Jeśli zamontowany w pojeździe hak spełnia wszystkie powyższe wytyczne wprowadzamy dane do systemu i wydajemy zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania. Zaświadczenie to mówi o przystosowaniu danego pojazdu do ciągnięcia przyczepy, a jego koszt to 35 zł brutto.
Mamy już działający hak i zaświadczenie. Co dalej?
Do uzyskania wpisu w dowodzie rejestracyjnym konieczna będzie wizyta w Wydziale Komunikacji. Należy mieć ze sobą kartę pojazdu, jeśli była wydana oraz wspomniane już zaświadczenie i dowód rejestracyjny pojazdu. Na miejscu wypełniamy wniosek, załączamy wszystkie niezbędne dokumenty i taki wpis z reguły otrzymujemy „od ręki”.
Wróćmy jeszcze do samego badania technicznego. Jakie są najczęstsze przyczyny negatywnego wyniku przeglądu haka holowniczego?
Wystarczy, że jeden z wymogów nie zostanie spełniony a takie zaświadczenie nie zostanie wydane. Przykładowo może to być niepewne mocowanie haka do pojazdu, brak lub nieczytelna tabliczka znamionowa, nieprawidłowości w działaniu połączenia elektrycznego. Co do samej tabliczki, brak certyfikatu lub oznaczeń potwierdzających spełnienie wymagań homologacyjnych. Prawidłowe oznaczanie w tym przypadku to znak E20.
Badanie techniczne zostało przeprowadzone w Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów w Tarnowie, ulica Lwowska 134 A.
W ADAMOT sp. z o.o. wspiera pracę działu marketingu. Buduje relacje z klientami przy pomocy portali społecznościowych. Dba o jakość naszych tekstów, pod względem merytorycznym i językowym. Pasjonatka fotografii, dzięki niej fotorelacje z wydarzeń są takie interesujące.