Porady
Montaż haka holowniczego. Jakie możemy napotkać trudności?
Przez
Hak holowniczy to bardzo przydatne i praktyczne uzupełnienie wyposażenia naszego samochodu. Daje nam wygodę i swobodę nie tylko na czas wakacyjnych wojaży, kiedy możemy na nim ciągnąć przyczepę kempingową czy założyć bagażnik rowerowy. Przeprowadzka, remont? Nie ma problemu, przyczepa towarowa, platforma transportowa i możliwości ładunkowe naszego samochodu zostają zwiększone w mgnieniu oka.
Zakup haka to mało skomplikowana sprawa, znając markę, model, rodzaj nadwozia i rok produkcji naszego samochodu nie powinno to stanowić kwestii problematycznej. Ale jak to często bywa, mogą pojawić się jakieś „ale”…
Pierwszym „ale” może okazać się zwykły ludzki błąd przy zakupie. Kiedy podczas próby montażu okazuje się, że jakaś część nie pasuje, coś jest za długie, za krótkie, czegoś brakuje albo mamy wrażenie, że nie gra nam z całością najlepiej przyjrzeć się wyborowi haka. Może podaliśmy złe dane, może przez pomyłkę wysłano nie ten hak co trzeba, tak naprawdę wszystko się może zdarzyć. Nie montujemy niczego na siłę, bo to na ogół jest tragiczne w skutkach. Tutaj naprawdę wszystko musi pasować idealnie. Najlepiej zlecić montaż specjalistom, wtedy będziemy mieli pewność, że wszystko będzie na swoim miejscu. Jeśli hak holowniczy, który nabyliśmy jest używany bardzo często zdarza się, że otrzymujemy go w niekompletnym składzie i bez instrukcji. I wtedy też możemy napotkać wiele problemów w chwili montażu. Dlatego zdecydowanie polecamy zakup nowego haka holowniczego.
Jeśli hak, który kupiliśmy jest nowy, kompletny i dokładnie taki jak trzeba, ale w samochodzie mamy zamontowaną instalację LPG, tutaj pojawia się kolejna przeszkoda. Zbiorniki LPG montowane w miejscu koła zapasowego wchodzą w paradę podczas próby montażu haka holowniczego. Spowodowane jest to sposobem w jaki montuje się hak. Mianowicie przykręcając go do wnęki koła zapasowego. Czeka nas demontaż butli gazowej, demontaż zderzaka, jego ewentualne wycięcie a następnie zamontowanie wszystkiego na nowo. Sporo zamieszania. W takim przypadku, bez odpowiednich narzędzi i wiedzy technicznej sami nie będziemy w stanie poradzić sobie z montażem haka holowniczego.
Trzecie w kolejności najczęściej spotykane trudności z hakami holowniczymi występują przy samochodach sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych. Jeśli istnieje możliwość montażu haka holowniczego przy takim właśnie pojeździe, nie będzie to zwykły, standardowy hak, tylko tzw. zaczep amerykański. Jest to artykuł ogólnie i łatwo dostępny, należy tylko dokładnie sprawdzić wszystkie parametry, skontaktować się ze sklepem, który prowadzi sprzedaż takich haków i wtedy wszystkie pytania i wątpliwości znikną.
Kłopot może stanowić również stan techniczny naszego samochodu. Mianowicie jeśli nasz pojazd opanowany został przez korozję, wtedy montaż haka staje się praktycznie niemożliwy, ze względów bezpieczeństwa. Bądź jeśli zostały wprowadzone pewne modyfikacje, które ingerują w budowę zderzaka, czy konstrukcję naszego samochodu, wtedy też może być to niemożliwe.
Ciekawostką może okazać się fakt, iż problemy z hakiem holowniczym możemy napotkać posiadając nowy i drogi samochód, które ze względu na specyfikę swojej konstrukcji nie posiada homologacji na hak holowniczy. Takim przykładem jest Audi Q7 ze szklanym dachem. Posiadanie sztywnej konstrukcji i szklanego dachu skutkowałoby jego pęknięciem w razie ewentualnej próby ciągnięcia przyczepy. Warto zatem zwrócić na takie szczegóły uwagę przed zakupem samochodu.
Jeśli napotkacie na trudności związane z zakupem bądź montażem haka holowniczego, zapraszamy do komentowania i dzielenia się z nami swoimi doświadczeniami. W razie pytań i wątpliwości zachęcamy do kontaktu!
Źeński pierwiastek w dziale IT i Bezpieczeństwa Informacji. Odpowiedzialna za zamówienia, o belkach dachowych i bagażnikach samochodowych wie wszystko. Wspiera pracę naszego biura obsługi klienta. Prywatnie pasjonatka piłki nożnej, nikt nie wie tyle o lidze angielskiej co ona.