Porady
Łańcuchy śniegowe, niezbędnik zimowego podróżnika
Przez
Łańcuchy śniegowe w Polsce, według przepisów o ruchu drogowym, nie są obowiązkowym wyposażeniem samochodu. Jednak w górach możemy spotkać się ze znakami drogowymi, które nakazują ich używania. Inaczej wygląda sytuacja w pozostałych krajach Europy. We Francji, Włoszech, Słowacji, Niemczech, Słowenii oraz Szwajcarii obowiązuje bezwzględny nakaz posiadania kompletu łańcuchów jako wyposażenie samochodu. Taki nakaz obowiązuje także w Austrii, jednak tam, dodatkowym wymogiem jest posiadanie łańcuchów posiadających atest O-Norm (np. Pewag i Koenig). Za użycie akcesoriów bez tej homologacji zostaniemy ukarani mandatem. Choć przepisy nie uwzględniają takiego wymogu, łańcuchy należy zakładać tylko na opony zimowe, bądź całoroczne, ale oznaczone symbolem płatka śniegu.
Zestaw łańcuchów śniegowych to atrybut, który często okazuje się być niezbędny do bezpiecznego poruszania się po zaśnieżonych i oblodzonych górskich trasach. Znakiem, który komunikuje ewentualną możliwość wystąpienia trudnych warunków drogowych spowodowanych zimową aurą jest znak A-32, przedstawiający symbol płatka śniegu. Natomiast tym, który bezwzględnie wymaga posiadania i używania, w razie potrzeby, łańcuchów śnieżnych jest znak C-18, przedstawiający oponę z naciągniętym łańcuchem. Kierowcy, którzy nie zastosują się do znaków drogowych mogą zostać ukarani mandatem. W Polsce jest to 200 zł i jeden punkt karny.
Jakie łańcuchy śniegowe będą odpowiednie dla Twojego samochodu?
Producenci oferują ten sam typ i rodzaj łańcuchów śniegowych odpowiedni dla kilku lub kilkunastu rozmiarów kół. Taki zabieg powoduje, że przy zmianie samochodu niekoniecznie musi okazać się, że łańcuchy, które zakupiliśmy nie będą pasowały do opon nowego pojazdu. Można wyróżnić łańcuchy śniegowe dla aut terenowych, osobowych, dostawczych i ciężarowych. Dla pojazdów z napędem na przednią oś wystarczy jeden zestaw, zakładany na oś napędzającą. Przy samochodach z napędem na tylną oś lub na cztery koła zaleca się stosowanie dwóch kompletów, łańcuch na każde koło. Przed zakupem warto też odpowiedzieć sobie na pytanie w jakich warunkach będziemy eksploatować łańcuchy oraz jak często będziemy ich używać. Zdarzają się ograniczenia w stosowaniu łańcuchów, które często posiadają samochody sportowe, z niskim zawieszeniem, gdzie przestrzeń między oponą a nadkolem jest niewielka. Przeciwskazaniem może być także zmodyfikowane zawieszenie, niestandardowy rozmiar felgi czy zalecenie producenta samochodu, które wyraźnie zabraniają użycia łańcuchów śniegowych.
Rozmiary łańcuchów śniegowych
Przy wyborze odpowiedniego zestawu niezbędna będzie nam znajomość rozmiaru ogumienia, czyli średnica osadzenia, wysokość profilu oraz szerokość przekroju opony. Przydatna może być informacja o modelu i marce naszego pojazdu. Decydując się na zakup łańcuchów należy upewnić się, że będą pasować one do kół samochodu. Źle dobrany rozmiar może mieć bardzo poważne konsekwencje. Zerwany łańcuch może uszkodzić niektóre elementy auta takie jak nadkole, zderzak, system ABS czy przewody hamulcowe. Ograniczenia wprowadzone przez producentów łańcuchów dotyczą głównie nisko profilowych opon. Użycie łańcuchów śniegowych, które odstają od opon więcej niż 7 mm bądź nie mają kontaktu z ich wewnętrzną częścią jest zabronione. Dobrze dopasowany do koła i napięty łańcuch powoduje mniejsze drgania.
Cena
Ceny łańcuchów śniegowych wahają się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych za komplet. Różnice te wynikają z materiałów z jakich wykonane są ogniwa, z zastosowanego systemu montażu, rozmiaru łańcuchów oraz ich przeznaczenia. Na ogół obowiązuje zasada im bardziej kosztowne tym trwalsze i łatwiejsze w montażu. Zastosowanie droższych materiałów gwarantuje dłuższą eksploatację łańcuchów śniegowych, ponieważ są one bardziej odporne na zużycie. Na rynku dostępnych jest kilkunastu producentów, którzy posiadają w swojej ofercie łańcuchy śniegowe. Trzy najbardziej popularne firmy to Pewag, Konig oraz polska firma Taurus, ich przedział cenowy to od 80 do 250 zł.
Samodzielny montaż łańcuchów śniegowych
Łańcuchy śniegowe mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze podczas obfitych opadów śniegu czy jazdy po oblodzonej nawierzchni. Należy pamiętać, że odpowiedzialność za pasażerów spoczywa na kierowcy. Prawidłowe założenie łańcuchów to także jego obowiązek. Zanim wyruszymy w trasę zaleca się, aby kilkakrotnie przećwiczyć zakładanie łańcuchów śniegowych oraz zapoznać się z instrukcją obsługi. Wykonywanie tej czynności po raz pierwszy na zboczu trasy, podczas opadów śniegu i w mrozie może skutecznie utrudnić i wydłużyć montaż. Największą popularnością cieszą się zestawy łańcuchów, które nie wymagają najeżdżania w trakcie zakładania. Montażu najlepiej dokonywać na równym terenie. Najczęściej spotykane są łańcuchy bez systemu samonapinającego, które wymagają dociągnięcia po przejechaniu krótkiego dystansu.
Użytkowanie i eksploatacja łańcuchów śnieżnych
W czasie jazdy z założonymi łańcuchami nie należy zmieniać ciśnienia w oponach. Ruszać trzeba powoli i spokojnie. Podczas jazdy ograniczać gwałtowne przyspieszenia i hamowanie. Maksymalna prędkość jazdy nie powinna przekraczać 50 km/h i odbywać się tylko po śniegu i lodzie. Nieprawidłowe użytkowanie łańcuchów i poruszanie się po nieośnieżonej nawierzchni może doprowadzić do uszkodzenia łańcuchów czy nawet opon. Co jakiś czas, podczas jazdy, warto zatrzymać się i sprawdzić ułożenie łańcuchów. Ich odpowiednie napięcie zmniejszy ich zużycie a tym samym wydłuży eksploatację. Po każdej podróży warto też zadbać o nasz „zimowy zestaw ratunkowy”. Łańcuchy myjemy w ciepłej wodzie, aby oczyścić je z piasku i soli, suszymy a następnie przy pomocy wazeliny technicznej możemy natłuścić elementy odpowiadające za naciąg.
Specjalistka od relacji z klientami. Znajomość języka francuskiego wykorzystuje na co dzień w kontakcie z klientami zagranicznymi. Zawsze pełna energii, którą zaraża współpracowników. Miłośniczka muzyki oraz zdrowego trybu życia.