Porady
Jaki samochód wybrać do ciągnięcia przyczepy
Przez
Wybór samochodu nie jest prosty, niezależnie od tego czym się kierujemy. Producenci samochodów wprowadzają nowe modele, które zapełniają luki pomiędzy różnymi rozmiarami nadwozi. Obecnie
w salonie samochodowym wybór jest zupełnie podobny do tego w odzieżowych sieciówkach.
Jeśli szukasz SUVa BMW możesz go mieć w rozmiarze od XS do XXL. Jeśli jednak Twoje hobby wymaga ciągnięcia za sobą domu na kołach, łodzi lub samochodu na lawecie, to wybór się zawęża. Nie każdy samochód nadaje się do ciągnięcia za sobą większych przyczep. Jeśli posiadasz już wszystkie uprawnienia i wiesz czym różni się dopuszczalna masa całkowita od masy rzeczywistej, możesz przejść do kolejnych kwestii w wyborze odpowiedniego samochodu.
Jaki silnik będzie najlepszy
Istnieje przekonanie, całkiem uzasadnione, że najlepszym wyborem będzie diesel. Duży moment obrotowy na pewno przyda się do ciągnięcia przyczepy. Podczas użytkowania mocnego diesla w około dwutonowym samochodzie, trzeba się liczyć z większym spalaniem, i to nawet na pusto. Nowego diesla jednak coraz trudniej jest kupić, jest to gatunek wymierający. Jednym z popularniejszych samochodów na kempingowych parkingach jest Volvo XC90. Jednak od 2024 roku w żadnym szwedzkim modelu nie znajdziemy już silnika diesla.
Jaka jest alternatywa? Oczywiście hybrydy, a w dłuższej perspektywie elektryki. Problemu nie powinien stanowić moment obrotowy, bo ten w elektrykach jest dostępny od samego dołu. Oczywistym będzie zwiększony apetyt na prąd, a może on sięgnąć nawet do 50% więcej niż podczas jazdy bez przyczepy. Drugi problem może wydawać się prozaiczny, a jest nim zajmowane miejsce parkingowe podczas ładowania. Praktycznie w każdym przypadku wiązało się będzie z odłączeniem przyczepy i pozostawieniu jej na parkingu obok. Więcej ciągnięciu przyczepy hybrydami i elektrykami przeczytacie w tym artykule.
Nie każdym elektrykiem pociągniemy też większe ładunki. Nawet średniej wielkości samochody nie mają takiej opcji (Opel Mokka-e, Nissan Leaf). Na pewnego rodzaju kompromis poszła Kia w modelu eNiro, możemy tam zainstalować hak, ale o maksymalnym uciągu 100 kg, co pozwala na podłączenie platformy rowerowej. Część modeli ma możliwość ciągnięcia przyczepy o masie do 750 kg (np. Hyundai Ioniqa 5, BMW iX3). Są również modele, które oferują więcej, Škoda Enyaq podsiada ograniczenie do 1400 kg,
a BMW iX do 2,1 tony. Ciekawostką w tym temacie jest Tesla Cyberpunk, w której producent podaje maksymalny uciąg powyżej 6 ton. Oczywiście ten model nie będzie oferowany w Europie, ale w internecie znaleźć można zdjęcia z testów możliwości holowniczych.
Masa holowanej przyczepy
Tak samo jak w wyżej opisanych elektrykach, w autach spalinowych producenci określają dopuszczalną masę przyczepy, którą możemy ciągnąć. Oczywiste jest, że Fiatem 500 z silnikiem 1.2 nie pociągniemy wielkiej przyczepy kempingowej lub lawety z ciężkim samochodem. Najlepiej oczywiście wypadają duże SUVy. Do 3 ton będziemy mogli ciągnąć w takich modelach jak: Toyota Land Cruiser, Nissan Navara, Land Rover Discovery. Trochę lepiej wypada Mercedes ML, Jeep Cherokee i Land Rover Range Rover – masa przyczepy w ich przypadku to 3400 kg.
Równo 3.5 tony pociągniemy z pomocą Porsche Cayenne, Mitsubishi Pajero, Kia Sorento, Bentleya Bentayga, Audi Q7 oraz BMW X5, X6 i X7. Wybór w tym segmencie jest dość spory. Wyżej mamy Chevroleta Suburban oraz Mercedesa G w odmianach 55 AMG, oraz G500, które potrafią pociągnąć za sobą 3640 kg. Informację o tym, jaka jest możliwa dopuszczalna maksymalna masa przyczepy do ciągnięcia przez Wasz samochód znajdziecie w dowodzie rejestracyjnym, w rubryce O1.
Samochód roku według Caravan Club
Brytyjski Caravan Club od lat organizuje plebiscyt na najlepsze auto roku do ciągnięcia przyczepy kempingowej. Jeśli szukacie samochodu nowego, może to być pewną wskazówką. Idąc z duchem elektryfikacji, tytuł Towcar of the Year 2024 otrzymało Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition.
Konkurs odbywa się w kilku kategoriach:
Waga przyczepy poniżej 1100kg
Volkswagen Commercial Vehicles ID Buzz Style SWB 204PS 77kWh Pro Electric 1 Speed Automatic
Waga przyczepy poniżej pomiędzy 1100 – 1300kg
ŠKODA Enyaq Coupe iV 82kWh vRS
Waga przyczepy pomiędzy 1300 – 1500kg
ŠKODA Octavia Estate SE L 2.0 TDI 150PS DSG
Waga przyczepy pomiędzy 1500 – 1700kg
Polestar 2 Long Range Single Motor
Waga przyczepy powyżej 1700kg
Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition
Samochód elektryczny
Nissan ARIYA 87kWh Evolve e-4ORCE
Hybrydowy samochód rodzinny
Volvo XC60 Recharge Plug-in Hybrid T6 Plus
Samochód luksusowy
Bentley Bentayga Extended Wheelbase
PICK-UP
Ford Ranger Wildtrak Double Cab 3.0L TD Ecoblue V6 240PS
Duży samochód rodzinny
Volkswagen Commercial Vehicles Multivan Style Long 2.0 TSI 204PS 7spd DSG
Nagroda sędziów
Ford Puma ST-Line 1.0 Mhev 155ps 6 speed manual
Pełne zestawienie zwycięzców z poprzednich edycji znaleźć można na stronie klubu.
Certyfikowane haki do większości modeli znajdziesz na adamot.pl.
Kontaktując się z nami telefonicznie lub +14 696 01 99 lub w naszym salonie w Tarnowie.