Przyłącz się do nas

Hak do samochodu z USA. Czym różni się od standardowego haka?

Zaczepy amerykańskie do samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych

Porady

Hak do samochodu z USA. Czym różni się od standardowego haka?

Samochody z USA charakteryzują się silnikami o większej pojemności oraz sporym momentem obrotowym. Aby w pełni wykorzystać potencjał płynący z dużej mocy, dobrze wyposażyć samochód w hak holowniczy. Jak wybrać hak do samochodów z USA? W autach ze Stanów stosuje się inny standard mocowania haka holowniczego niż ten, który jest stosowany w samochodach elektrycznych europejskich. Konieczne jest jednak zastosowanie w nich adaptera, który wkładany jest w kwadratowe gniazdo w samochodzie. Adapter wyposażony jest w standardową kulę 50mm i pozwala spełnić europejskie przepisy dotyczące ciągnięcia przyczepy. Istnieje kilka rodzajów adapterów z przeznaczeniem do różnych samochodów. Wybór odpowiedniego adaptera uzależniony jest od rodzaju samochodu oraz zastosowanego w nim gniazda.

Podział amerykańskich haków holowniczych

Amerykańska organizacja SAE (Society of Automotive Engineers) podzieliła haki holownicze na kilka klas:

  • Class I – do 2,000 lbs (910 kg) – max. nacisk na hak do 200 lbs (91 kg)
  • Class II – do 3,500 lbs (1,600 kg) – max. nacisk na hak do 350 lbs (159 kg)
  • Class III – do 5,000 lbs (2,300 kg) – max. nacisk na hak do 500 lbs (228 kg)
  • Class IV –  do 10,000 lbs (4,500 kg) (niektóre źródła podają do 12000 pounds – 5,410 kg) – max. nacisk na hak do 1000 lbs (454 kg) lub 1200 lbs (544 kg – czasem takie haki są nazywane Class V)

Podział ten różnicuje zaczepy pod względem maksymalnej masy ciągnionej na nich przyczepy, bądź innego akcesorium. Jest to jednak zupełnie inny parametr od DMC, czyli dopuszczalna masa całkowita przyczepy, określonej w jej dokumentacji.

W przypadku samochodów elektrycznych i hybrydowych warto sprawdzić czy producent samochodu przewidział możliwość używania haka. Początkowo elektryki w większości nie były przystosowane do ciągnięcia przyczep, a niektóre pozwalały na przewożenie wyłącznie lekkiej platformy rowerowej. W tym momencie możliwości samochodów elektrycznych są dużo większe. W tym artykule zebraliśmy informacje na temat ciągnięcia przyczepy w samochodach elektrycznych i hybrydowych.

Gniazdo i kula w amerykańskim haku

Rozmiar kwadratowego gniazda zależy od klasy haka. Najczęściej spotykane wymiary to 31,75 mm (1 i ¼”)oraz 50,8 mm (2”). Czasem jednak w hakach klasy IV i V stosowane są gniazda 63,5 mm (2,5”). Najczęściej spotykamy takie, których wymiar wynosi 50,2 mm. Zwyczajem stosowanym wśród producentów haków wykorzystywanym w produkcji zaczepów amerykańskich  jest zastosowanie profilu 50 mm (1,97”).

Czasami okazuje się to nie do końca idealnym rozwiązaniem i po pewnym czasie może jednak powodować stukanie haka i jego obluzowanie. W momencie wyboru i zakupu zaczepu należy sprawdzić dokładnie wszystkie wymiary.

Kula haka w adapterze

Najczęściej spotykane kule mają średnicę 47.6 mm (1 i 7/8”), 50.8 mm (2”) oraz 58,7 mm (2 i 5/16”). Europejska norma ISO to 50 mm średnicy. Ponieważ ewentualna różnica jest niewielka daje to możliwość nałożenia sprzęgu na dwucalową kule. Istnieje jednak prawdopodobieństwo zatarcia sprzęgu przy zupełnie nowych częściach. Mało kto wie, że nowe sprzęgi ze stabilizatorem nie powinny być smarowane.

Zawieszenie samochodu a rodzaj adaptera haka

Ważną kwestią w doborze odpowiedniego adaptera jest zawieszenie w naszym samochodzie. Może być ono standardowe bądź podwyższane. Aby sprawdzić rodzaj zawieszenia w samochodzie, należy zmierzyć odległość od ziemi do środka otworu gniazda. Kula haka powinna znajdować się pomiędzy 350 a 420mm. Jeśli gniazdo znajduje się poza tymi wymiarami, konieczne jest zastosowanie adaptera, który zredukuje wysokość. Dla zawieszenia obniżonego adapter będzie miał kulę podniesioną względem gniazda. Dla podwyższonego zawieszenia kula będzie obniżona.

Zdarzają się zawieszenia, których wymiary nie przekraczają 450 mm bądź znacząco wykraczają poza 470 mm. Podczas zakupu należy wspomnieć o tym sprzedawcy, który pomoże dopasować odpowiedni rodzaj adaptera spełniający europejskie standardy.

Zaczepy amerykańskie

Oferowane w naszym sklepie zaczepy produkowane są przez firmę Steinhof, który jest wiodącym i renomowanym producentem haków holowniczych już od ponad 50 lat. Haki te, posiadają ocynkowane kule, przetyczki z zabezpieczeniem, nakrętki M24 z plastikowym pierścieniem, który zabezpiecza przed odkręceniem.

Adapter haka do samochodu z USA

Jak wiadomo, żaden hak w samochodzie nie jest kompletny bez odpowiedniego okablowania w postaci wiązki elektrycznej. Wiązki w standardzie amerykańskim różnią się jednak w porównaniu do naszych standardowych instalacji. Różnice w podłączeniu przewodów często wymagają jednak konieczność wymiany całej instalacji elektrycznej i podłączenie uniwersalnej wiązki 7 lub 13 PIN

Gniazdo amerykańskie:

1. fioletowy – światło cofania
2. czerwono/czarny – prąd 12V (zasilanie akumulatorów przyczepy – zasilają awaryjnie hamulce)
3. niebieski – sterowanie hamulcami (brak control module – możliwość ustawienia z samochodu siły hamowania w zależności od obciążenia przyczepy)
4. zielony – prawy stop i kierunek (na jednym przewodzie)
5. żółty – lewy stop i kierunek (na jednym przewodzie)
6. brązowy – pozycyjne, podświetlenie tablicy
7. biały – masa

Gniazdo europejskie 7-stykowe:

1. żółty – kierunkowskaz lewy
2. niebieski – przeciwmgłowe
3. biały – masa
4. zielony – kierunkowskaz prawy
5. brązowy – pozycyjne prawe
6. czerwony – stop
7. czarny – pozycyjne lewe/tablica rejestracyjna

W Europie standardem jest zastosowanie 7 lub 13 stykowych (pinowych) gniazd elektrycznych. Nie istnieje taki adapter, który pozwoliłby na wpięcie europejskiej wtyczki do amerykańskiego gniazda. Dlatego chcąc mieć prawidłową działającą instalacje elektryczną po prostu należy ja pociągnąć od nowa. Można również zastosować uniwersalną wiązkę elektryczną. W nowszych samochodach z systemem CAN, czyli magistralą służącą przesyłaniu danych, wymagane jednak będzie użycie modułu. Więcej informacji na temat europejskich wiązek znajduje się w tym artykule.

Nie da się ukryć, że chcąc posiadać hak w naszym samochodzie z USA napotkamy na pewne trudności. Korzystając z odpowiednich rozwiązań, bez większych problemów będziemy mogli wyposażyć samochód w hak. Odpowiednie doradztwo i profesjonalna obsługa to gwarancja sukcesu i Twojego zadowolenia. Właśnie na to możesz liczyć korzystając z usług naszego sklepu. Masz pytania, wątpliwości? Zapraszamy! Napisz lub zadzwoń do nas!

Kontynuuj czytanie

Specjalistka od relacji z klientami. Znajomość języka francuskiego wykorzystuje na co dzień w kontakcie z klientami zagranicznymi. Zawsze pełna energii, którą zaraża współpracowników. Miłośniczka muzyki oraz zdrowego trybu życia.

Dodaj komentarz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz więcej wpisów w kategorii Porady

Do góry