Porady
Podróże małe i duże z hakiem holowniczym, część 1
Przez
Wybierasz się na wakacje? Planujesz podróż samochodem z hakiem holowniczym poza granicami Polski? Ciągniesz przyczepę? Przewozisz swój rower na bagażniku montowanym na haku? Na te i kilka innych pytań odpowiemy w tym wakacyjnym mini przewodniku dla kierowców.
Kiedy wyjeżdżamy samochodem za granice naszego kraju, należy stosować się do przepisów o ruchu drogowym panujących w danym kraju. W innym wypadku narażamy się na ukaranie mandatem. Wysokość wymierzonej kary za łamanie regulacji prawnych dla kierowców jest inna w każdym państwie. Często o wiele bardziej sroga niż na terenie Polski.
Do niedawna w Polsce, bo do końca roku 2015, problematyczne było podróżowanie z bagażnikiem rowerowym montowanym na haku holowniczym. Takim bagażnikiem, który całkowicie zasłania tablicę rejestracyjną, posiada własną listwę świetlną i który jest bardzo popularny wśród miłośników jednośladów. Dlaczego było problematyczne? Otóż w miejscu specjalnie przeznaczonym do zamontowania tablicy rejestracyjnej na takim bagażniku, nie było to możliwe, ponieważ trzecia tablica nie była w żadnej formie legalna. Przepisy polskiego prawa o ruchu drogowym przewidywały tylko dwie tablice dla danego pojazdu. Zmiany w przepisach od 1 stycznia 2016 roku dają nam możliwość wyrobienia legalnej, trzeciej tablicy dla naszego bagażnika.
Możemy się o nią ubiegać w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca rejestracji pojazdu. Po złożeniu wniosku i opłaceniu 52,50 zł otrzymujemy trzecią tablicę oraz komplet nalepek legalizacyjnych. Od 2018 roku Resort Infrastruktury i Budownictwa planuje wprowadzenie nowych przepisów dotyczących trzecich tablic rejestracyjnych. Między innymi wnioski o ich wydanie będziemy mogli składać przez Internet.
Przykładem przepisu, który ujednolica prawo o ruchu drogowym dla podróżujących jest Konwencja Wiedeńska obowiązująca w całej Unii Europejskiej, jej sygnatariuszem jest również Chorwacja. Zgodnie z postanowieniami w niej zawartymi, w razie kontroli i pewnych różnic wynikających z zapisów w kodeksach ruchu drogowego państw członkowskich, stosuje się przepisy obowiązujące w kraju rejestracji samochodu. Jest to przydatne na przykład w przypadku posiadaczy haków holowniczych w swoich samochodach. W Polsce nie ma wymogu demontowania czy chowania kuli haka holowniczego czyli elementu wystającego haka holowniczego. Jedyne czego zabraniają przepisy to podróżowania z takim hakiem, czy urządzeniem na nim zamontowanym, które zasłania tablicę rejestracyjną lub światła przeciwmgielne.
Inaczej ma się to jednak w krajach Unii Europejskiej.
Kierowcy podróżujący z hakiem holowniczym zamontowanym na stałe, czyli nieodkręcanym i nieautomatycznym, którzy nie podróżują z przyczepą czy platformą zamontowaną na haku, mają obowiązek założenia na hak tzw. „czerwonego kapturka”, który będzie zwracał uwagę innych użytkowników drogi na obecność haka w naszym samochodzie. Należy jednak pamiętać, że w razie kolizji drogowej posiadacz takiego haka „na stałe”, może zostać pociągnięty do częściowej odpowiedzialności finansowej nie będąc sprawcą wypadku. Posiadacze haków odkręcanych bądź automatycznych są prawnie obligowani do zdemontowania ich.
Zapraszamy do zapoznania się z kolejną częścią naszego poradnika dla podróżujących.
Absolwentka filologii romańskiej, swoją wiedzę w zakresie haków i bagażników przekazuje naszym francuskojęzycznym klientom. Zawsze cierpliwa i uśmiechnięta. Prywatnie pasjonatka tenisa ziemnego i biegania - wspólnie z koleżanką po fachu, Joanną, często bierze udział w zorganizowanych biegach.