Przyłącz się do nas

Jak rozpoznać uszkodzony tłumik w samochodzie

Układ wydechowy

Porady

Jak rozpoznać uszkodzony tłumik w samochodzie

Tłumik w samochodzie pełni rolę reduktora hałasu generowanego przez silnik oraz ma za zadanie zmniejszenie emisji spalin, tak aby spełniała ona wprowadzane normy. Dodatkowo schładza spaliny wydobywające się bezpośrednio z silnika. Jest to konieczne, aby zapewnić bezpieczeństwo i uchronić przed ich samozapłonem.

Budowa układu wydechowego

Całość układu zbudowana jest z poszczególnych elementów. Budowa wydechu zmienia się głównie poprzez dopasowanie do wyśrubowanych norm emisji spalin. Inżynierowe cały czas opracowują nowe metody na zmniejszenie wydobywających się szkodliwych substancji. Co do zasady układ składa się z kilku podstawowych elementów, ale może różnić się w zależności od modelu oraz wieku samochodu.

Kolektor wydechowy

Zaczynając od strony silnika pierwszym elementem jest kolektor wydechowy. Jest to element, który odbiera spaliny osobno z każdego cylindra, aby zebrać je w całości do kolejnych elementów układu. Niekiedy zdarza się, że jest on na stałe połączony z kolejnym elementem układu, jakim jest katalizator.

Katalizator

Jest to pierwszy element, który ma za zadanie obniżenie emisji spalin. Powłoka znajdująca się wewnątrz katalizatora poprzez reakcje chemiczne redukuje szkodliwe związki toksyczne występujące w spalinach.

Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)

Element niewystępujący w starszych modelach samochodów. Pojawił się ze względu na coraz wyższe normy emisji. Jego zadaniem jest zatrzymanie stałych cząstek sadzy, które przepuszczone zostają przez katalizator.

Tłumik środkowy/końcowy

Jest to najbardziej charakterystyczny element układu. Co do zasady jego zadaniem jest tłumienie hałasu wywołanego falą ciśnienia spalin wydobywających się z silnika. Nieseryjne tłumiki mają za zadanie również zmianę charakterystyki brzmienia wydechu.

Dodatkowe elementy występujące w układzie wydechowym

Przeglądając układ wydechowy, możemy zauważyć dodatkowe elementy w nim występujące. Mogą być to łączniki elastyczne, które mają zredukować drgania układu podczas pracy silnika. Jest to fragment zbudowany z charakterystycznej plecionki, który dzięki swojej elastyczności może się zaginać i skręcać. Na drodze układu może być również zamontowana przepustnica aktywnego wydechu, która zmienia akustykę wydechu. Dodatkowo w układ wydechowy wpięte są czujniki i sondy, które badają jakość spalin oraz w przypadku sondy lambda dobiera odpowiednią mieszankę spalania.

Mechanik sprawdza stan układu wydechowego

Usterki układu wydechowego

W związku z wysokimi temperaturami, jedną z najczęściej pojawiających się usterek jest przepalenie układu. Jest to wynikiem działania substancji, które wchodzą w skład spalin, które w wysokiej temperaturze wpływają agresywnie na blachę. Jeśli przy inspekcji układu, tłumik nie daje oznak uszkodzenia, przepalenie może dotyczyć części łączących poszczególne elementy. Poza tym nieosłonięte metalowe części wydechu narażone są na wilgoć, sól drogową i mechaniczne uszkodzenia. Korozja może dotknąć nie tylko tłumiki, ale również elementy montażowe, co może doprowadzić do oberwania układu.

Uszkodzeniu mogą zostać poddane również inne elementy układu. Żywotność katalizatora to ok. 200 tys. km przebiegu. W międzyczasie może dojść do fizycznego uszkodzenia powłoki, co objawiać może się metalicznym stukaniem wewnątrz katalizatora. Innym jego uszkodzeniem może być zapchanie nadmierną ilością sadzy. W takim przypadku brak swobodnego przepływu spalin może objawiać się nierówną pracą silnika, spadkiem mocy lub zaświeceniem kontrolki „check engine”.

Podobnie jest z filtrem DPF, który może wymagać wyczyszczenia z nadmiaru sadzy. Szczególną uwagę należy zwrócić przy częstym pokonywaniu krótkich odcinków. Filtr DPF sam będzie dopalał pozostający
w nim osad, często informując odpowiednią kontrolką. Jeśli automatyczna procedura nie będzie jednak wystarczająca, konieczne będzie wywołanie jej ręcznie z poziomu komputera diagnostycznego.

Jak rozpoznać uszkodzenie wydechu

W miarę możliwości należy obserwować stan tłumików i całego układu. Są to elementy nieosłonięte
i łatwo dostępne np. podczas corocznego badania technicznego lub podniesienia samochodu przy okazji innych napraw czy wymiany opon. Nawet jeśli tłumik nie wydaje się skorodowany, problemem może okazać się fakt, że uszkodzeniu uległ jeden z elementów łączących wszystkie części składowe zestawu.

Objawem uszkodzenia układu wydechowego może być niepokojący hałas lub nierówna praca silnika, charakterystyczny dla awarii wydechu może być zapach spalin dostający się do środka samochodu.
W momencie pojawienia się metalicznych dźwięków lub zmiany akustyki konieczna będzie dokładna inspekcja, w celu wyeliminowania uszkodzeń. W przypadku nadmiernej korozji lub uszkodzenia mechanicznego konieczna będzie wymiana uszkodzonego elementu lub całego układu.

Kompletne układy wydechowe oraz poszczególne elementy, razem z potrzebnymi częściami montażowymi znajdziecie w sklepie ADAMOT, w salonie w Tarnowie ul. Przemysłowa 10, na stronie www.adamot.pl oraz telefonicznie pod numerem 14 696 01 99

Kontynuuj czytanie
Dodaj komentarz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz więcej wpisów w kategorii Porady

Do góry